lördag 12 februari 2011

En gammal kassabok

Idag har jag och T varit i Ullared för att hälsa på mina föräldrar. Det blev en trevlig resa med strålande solsken på vägen och mycket prat där vi satt runt köksbordet. Tyvärr har det blivit lite för länge mellan besöken för min del, men jag hoppas det ska funka lite bättre framöver. Vid eftermiddagens fika plockade min mamma fram en gammal kassa-bok som min farmor fört över inkomster och utgifter de hade på gården mellan 1941 och 1944. Under denna tid byggde de bland annat en ladugård för den otroliga summan av drygt 6700 kronor och alla dessa betalningar för arbete och byggmaterial finns infört i kassaboken. Det blev ett riktigt äventyr att få följa en vardag genom inkomster och utgifter, försäljning av ägg och ull, inköp av varor, lön till dagsverkare, läkarbesök, hushållsutgifter och ett inköp av kanin för 10 kronor. Men i kassaboken finns också människor. Människor som utförde arbete, köpte saker, fick presenter och som sålt gården och fick avbetalningar. Dessa människor är oftast nämnda med bara förnamn eller som "smen Karlsson". Min pappa och mamma vet vem de flesta människorna var och jag känner till en del. Det finns faktiskt en hel historia i en helt vanlig kassabok, men den behöver förklaringar för att vara det även i framtiden och därför behöver namnen förtydligas med relationer och släktskap.

Inga kommentarer: