tisdag 16 juli 2013

Nybakade ostbullar



Om det är något som får mitt snålvatten  att rinna så är det ostbullar. Härliga frasiga frallor med ost i massor. Jag har letat efter ett riktigt bra recept och testat lite olika varianter men inte blivit riktigt nöjd. Men då testar man att ändra lite på det senast använda receptet och nu är jag hemma. De blev riktigt, riktigt goda. Säkert finns detta recept  någonstans, även om jag inte hittat det, men just för stunden är det mitt.

Vill någon prova så kommer beskrivningen här:

50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 msk sirap
1 dl mjukost (smakrik gärna på lagrad ost)
ca 1,5 liter vetemjöl (hade inte riktigt koll på måtten)
ägg och riven ost till garnering.

Smula jästen i en bunke, smält smör och slå i mjölken - värm till fingervarmt.
Slå smör/mjölk över jästen, rör tills jästen smält.
Rör ner salt, sirap och mjukost.Arbeta in vetemjöl till en smidig deg.
Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Ta upp degen och arbeta ev in ytterligare mjöl.
Rulla ut degen avlångt och dela i 20 bitar. Rulla till bullar och låt jäsa ytterligare ca 30 min.
Pensla med ägg och strö på riven ost.
Jag gräddade i ca 15 min, 180 grader i varmluftsugn.
Klart - se resultat ovan.

Inga kommentarer: