onsdag 23 maj 2012

Värmeslag



Efter en lång och tidvis ganska kylig vår så har vi nu fått en riktig värmebölja. Termometern visar 27-28 grader i skuggan på eftermiddagen och ett gammalt stenhus antar efter ett par dagar en ny skepnad i form av en bastu. Mitt kontor håller nog en snitt-temperatur på 30 grader och söderläge gör inte saken bättre. Men det är synd att klaga för vi minns väl alla nordanvinden i januari - Brrrr.
Det gäller att hänga med i trädgården för det slår ut nya blommor varje dag. I morse lyfte jag ut Agaven som nu är så stor så det är osäkert om jag ens kan få in den genom dörren till hösten. De små agave-plantorna skulle också ut och ut kom de fortare än planerat. Det hade dykt upp något klibbigt som rann över krukorna och när jag vände på bladen så är de alldeles fulla av ull-löss - så äckliga små kryp. Snabbt åkte samtliga krukor ut på stenläggningen utanför dörren. Får se om jag ska spara dem och försöka med någon räddningsaktion.

Inga kommentarer: