måndag 12 augusti 2013

Gyllene augusti

Varje tid har sin charm och nu är det dags för lite långsammare väg till jobbet. Massor av traktorer och tröskor rör sig på vägarna och det är bara att ta det lugnt och inse att man inte alltid kan köra om dem. Det ger en härlig möjlighet att titta på all guldglansen för visst är väl allt som glimmar guld, eller? Sädesfältens fantastiska guldglans precis innan tröskning ger ett speciellt ljus åt morgonsolen. Så många timmars slit och körning ska nu hämtas hem med jättelika tröskor och halmpressar. Tidens gång ses i maskinerna men rutinen att ta hand om grödan som såtts är densamma. Varje ax som nickar moget har följts av någon som är beroende av dess kvalite och storlek. Har ni tänkt på hur vackert ett kornax är? Stanna till och titta nästa gång.

Jag ser det som en ynnest att kunna förnimma känslan av växande grödor och skörd. Jorden och dess växtlighet har en speciell dragningskraft. Jord som har rett sig för sådd på våren, groddar som sticker upp, flaggbladet som varslar om att axet är på väg, råg som "ryker", smaken av en mogen vetekärna, agnar som fastnar i skinnet och halm som sticks på benen. Om jag blundar kan jag se och känna alltihopa. Jag känner mig lyckligt lottad i denna gyllene augusti.

Inga kommentarer: