söndag 26 januari 2014

Januaritankar

Oj vad jag är ordfattig numera. Har mest läst och läst och löst ett och annat japanskt bildpussel. Men ikväll smög sig en del tankar till ytan igen. Stod en lång stund och tittade ut på snöfallet. Vinden pinar så att det knakar i fönsterrutorna och man kan lita på att det verkligen är iskallt ute. Går här inne och känner hur skönt det är med go värme på elementen, ljus från lampor och TV, mat i kyl och frys. Igår var det en hemlös man som frös ihjäl i Malmö. Han låg i en sovsäck utomhus för det fanns ingenstans att gå in. Denna kalla januari 2014. Vet vi hur bra vi har det egentligen? Jag kan välja att gå in när jag fryser, har råd att köpa varma kläder och behöver aldrig gå och lägga mig med tom mage. Jag har det jättebra och hoppas att jag aldrig glömmer det. Skänker en slant till stadsmission och Röda korset emellanåt för att det möjligen kan ge lite värme åt någon annan människa en kall vinternatt.

Inga kommentarer: