måndag 15 oktober 2012

Spännande moln

När jag körde hemåt ikväll - ja för det hade hunnit bli ganska mörkt när jag handlat mat efter jobbet - så sprack molntäcket upp i märkliga sjok. Långa ljusgula revor öppnade sig mellan de regntunga svarta molnen och gav ett nästan magiskt intryck. Jag tyckte mig ha sett något liknande i ett annat sammanhang och när jag svängde in på min infart så kom jag att tänka på takmålningarna i kyrkan där jag växte upp. Där finns någon målning där himlen liksom öppnar sig men jag är osäker på om det är Jesu uppståndelse eller om det är någon annan berättelse som ligger bakom. En sån där upplevelse som känns lite religiös och så har man förebilden i en kyrka. Svartrå kyrka var en del av min barndom. Där är både jag och en av mina "pågar" döpta och det var dit man följde med pappa när han var kyrkvärd. Kör man till Hallands inland för att besöka ett visst, icke namngivet varuhus så passerar man inte så långt därifrån.

Inga kommentarer: