lördag 16 oktober 2010

Min vän rödhaken

Idag har jag varit med om något ganska magiskt. Grävde upp dahlior i trädgården och låg då på knä för att skrapa av det mesta av jorden innan jag tog in knölarna. Plötsligt rasslar det till i blommorna bara en halv meter från mej och då sitter han där - rödhaken - och tittar fascinerat på mitt jordskrapande. Jag har aldrig varit så nära en rödhake tidigare och tänkte att här gäller det att röra sig försiktigt. Pratade lite med honom och han bara tittade lite reserverat på mej. Nu var det ju inte mej han var intresserad av utan de feta spindlar och andra insekter som gömt sig i dahliorna. Han snappade till sig en fet spindel och flög upp i äppelträdet, men återkom med jämna mellanrum under eftermiddagen. När jag plockade in grejorna innan kvällen hade han bestämt sig för att jag inte var farlig och lät sig matas med ytterligare en spindel direkt ur min hand.
Vilken härlig liten fågel! Läs mer om rödhaken på Naturhistoriska riksmuséet.

Inga kommentarer: