fredag 18 december 2009

Liten på jorden

Helt plötsligt förändras fokus i det dagliga livet. Från att ha irriterats över små förseningar, svårigheten att få ihop byten mellan bussar och tåg, till att vara glad att komma fram dit man ska.
Idag har jag träffat en räddande ängel och upptäckt hur fantastiskt det kan vara att möta nya människor. Och varför gjorde jag det - jo vädret!!! Tågen gick inte i morse på grund av snöfallet och helt plötsligt befinner man sig i en helt ny situation.

Åkte till Häljarp med bussen i morse och frös jättemycket under promenaden ut till stationen. Väl där var det bara att försöka få upp värmen en aning under de nästan 25 minuternas väntetid tills tåget skulle komma. Fem minuter innan avgångstid ljuder helt plötsligt högtalaren "Tåg mot Malmö Lund 6.48 är inställt". Då blir alla som väntar på tåget helt ställda. Någon säger sig ha bil på parkeringen och skall köra till Lund - tre personer följer tacksamt med. Men vi andra då??? En kvinna säger då högt "Jag jobbar på Hansa-kompaniet i Malmö, är det nån som vill åka så har jag plats i min bil" Vi är tre stycken som följer henne till parkeringsplatsen och hoppar in i hennes ganska igenfrostade bil. Fyra människor som inte känner varandra sen tidigare, nåja jag känner en av personerna sedan tidigare, pratar glatt om var vi jobbar, var vi bor och våra gemensamma erfarenheter av Skånetrafiken hela vägen till Malmö. Jättehärligt, men en sak missade vi - att presentera oss för varandra. Jag har ingen aning om vad vår änglalika chaufför heter och inte heller en av passagerarna, men jag tycker om dem ändå för att dom var så trevliga personer.

Vilken julig erfarenhet det blev!!! Och allt beroende på att snön blåste in i växlarna på järnvägen. Tänka sig.

1 kommentar:

Annika Estassy sa...

Ja, det är härligt när människor stöttar och hjälper varandra. Och då inte bara när det är snöoväder!