fredag 13 januari 2012

Utomhusmotion med lurar

Varför springer, eller går, man utomhus med lurar i öronen? Det är en grej jag aldrig har förstått och aldrig kommer att göra (tror jag). Jag var ute och gick en snabb, kall, runda innan det mörknade och såg flera personer som sprang med, vad jag antar, är musik eller möjligen en boktext i öronen. Men varför är man då mitt ute på landsbygden? Naturupplevelsen lär inte vara det primära i alla fall för de såg helt inåtvända ut och hade precis lika gärna kunnat springa på ett löpband. För mej är det viktigt att uppleva hela rundan antingen jag går eller springer. Jag kan bli helt lycklig över enkla naturupplevelser som ett par rådjur, eller en ko som kommer fram och "hälsar" över staketet. Dagens upplevelse var en flock sångsvanar som sakta och majestätiskt flög mot havet med vinande vingar och dovt trumpetande. Solen stod så lågt att deras vita kroppar var alldeles rosa mot den klarblåa himlen. Naturnörd - jag? Ja självklart :-)

Inga kommentarer: