måndag 9 juli 2012

Botaniska i Lund




I eftermiddag har jag varit på Botan i Lund. Jag som är en sån total blomsterälskare kan gå fram och tillbaka i timmar och lukta på rosor, titta på perenner men inte minst besöka växthusen. Och mamma om du tittar på detta så klicka på översta bilden så ser du vad busken heter, för jag tror det är en sådan som vi såg vid campingen. Jättenäckrosens blad är som hämtade från en sagobok och man väntar sig nästan att grodprinsen ska sitta där på ett av bladen. Men det allra sötaste på hela dagen lyckades jag inte få på bild. I växthusen finns dvärg-vaktlar, alltså små hönsfåglar, och just för tillfället har de kycklingar. Jag fastnade en lång stund och bara tittade efter de små (4-5 cm) kycklingarna som dök upp mellan bladen lite här och där. Kolla gärna på länken till botaniska fast de små liven syns inte så bra på deras bild heller.

Med huvudet fullt av rosendoft blev det givetvis en kopp kaffe vid dammen innan jag gick tillbaka till bussen.

Inga kommentarer: