tisdag 2 februari 2010

IT-tant eller IT-nörd

Har funderat rätt mycket på fördomar - speciellt när det handlar om IT. Har pratat rätt mycket med olika företag senaste halvåret om telefonlösningar, programvaror och andra trevliga små teknikprylar. I de allra flesta fall så har jag gjort en förfrågan angående något som jobbet behöver och då lämnar man ju ganska ofta namn och kontaktuppgifter för att bli just kontaktad. De allra flesta försäljare gör då sin hemläxa ordentligt och kollar upp vem man är, var man jobbar och framför allt hur gammal man är och då händer det underliga saker. Beroende på vilka uppgifter dessa grabbar, för det är faktiskt nästan alltid grabbar, fått fram bemöts man ur det ena eller andra perspektivet och ibland vänder det när de upptäcker att deras fördomar inte funkar.

Försäljare A har hittat uppgifterna medelålders, anställd på studieförbund och bor på landet. Är väldigt artig och trevlig vid telefonsamtalet och nämner inte något om tekniska detaljer utan använder ord som prisvärt, "bara att sätta i sladden och trycka på knappen", "vill du att jag ska skicka information så att du kan diskutera det med någon annan", och tar för givet att termer som megabyte och processorkapacitet är helt omöjliga att använda. Försöker jag fråga mera blir tonen väldigt mycket "lilla vän" och allmänt nedlåtande. Här är man stämplad som IT-tant på grund av ålder och bakgrund.

Försäljare B har hittat uppgifterna om systemvetenskap på universitet, IT-ansvarig och ekonomiansvarig. Är lätt raljant och väldigt kompisaktig i tonen. Tar för givet att det bara är allra senaste och dyraste tekniken som är av intresse och vägrar att diskutera något annat. Svänger sig med så mycket förkortningar att det fullkomligt ringer i öronen efter ett tag och det är helt omöjligt att komma ihåg en tredjedel. Argument om att jag inte är intresserad av en konferensanläggning för 200 000 utan en fastinstallation av en projektor för en ganska mycket mindre summa biter inte över huvud taget. Här är man stämplad som IT-nörd på grund av en titel och utbildning.

Försäljare C har läst på lite bättre men fördomarna om kvinnor i en viss ålder sitter rätt hårt. Vi börjar på tant-stadiet men någonstans på vägen kommer försäljaren på att hans fördomar inte funkar fullt ut. Öser då med allt möjligt i en hiskelig blandning för att dölja det tidigare misstaget, men det leder liksom inte framåt för även denne grabb glömmer att lyssna. Här får man plötsligt två stämplar på en gång - både IT-tant och IT-nörd.

Tack och lov finns det undantag som faktiskt ser bakom alla stämplar och ställer konstruktiva frågor. Men jag känner ofta att jag på något sätt inte stämmer in på folks fördomar - ibland kan jag vara lite stolt över det, men på senare tid tycker jag att det blivit för mycket. Kan det ha något att göra med att jag inte blir yngre???

Inga kommentarer: