tisdag 16 februari 2010

Dessa tåg i dessa tider

Det är spännande att ta sig till jobbet i vinter. Åkte hemifrån 6.10 i morse och ska sen vänta ca 25 min i Häljarp innan Malmö-tåget kommer. Men eftersom tågen går varje halvtimme och föregående tåg var sent, åkte jag från Häljarp 15 min tidigare än vanligt. Men eftersom det inte var mitt vanliga Malmö-tåg utan ett som vänder i Lund blev det ett byte på vägen. En trevlig tågvärd upplyste om att det skulle avgå ett tåg till Malmö från spår 1 i Lund 6.57, så det var bara att knalla över bangården till rätt perrong. Men väl där upptäckte jag att detta tåg var försenat och beräknades avgå 7.10. En snabb koll visade att det inte fanns något annat alternativ så det blev till att vänta. 7.15 kom detta tåg in och rullade snabbt vidare trots att flera hundra personer klev på. När vi stannade på Malmö C var klockan 7.34, vilket är 9 minuter efter den tid när mitt "vanliga" tåg skulle varit inne. Som det kan bli :) En tröst i eländet var att om jag väntat in min vanliga avgång hade jag blivit ännu senare, så slutet gott allting gott.

Äldste sonen har idag åkt norrut för sin jobbvecka. Han åkte med samma buss som jag i morse, men hade en betydligt längre resa framför sig eftersom han skulle börja jobba i Östersund. Hoppas han hade lite bättre tur med tågbyten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det går bra att ta sig hem idag trots all snöyra...

Rose-Mari sa...

Det gick hur bra som helst. Bara tio min sen.